Przedszkolacy na grzybobraniu…

Czym jest motoryka mała?

Motoryka mała określa zespół wszelkich czynności, które są wykonywane przy pomocy rąk. Motoryka mała nie jest cechą wrodzoną, którą dziecko posiada już po urodzeniu. Każdy człowiek musi wykształcać i doskonalić motorykę małą. Aby proces kształcenia i doskonalenia był jak najbardziej skuteczny, powinien zacząć się w możliwie najwcześniejszym etapie życia. Początkowo dziecko uczy się chwytania zabawki, następnie układania klocków, trzymania sztućców, kolorowania aż do nabywania umiejętności pisania czy zawiązywania sznurowadeł. Motoryka mała jest wykształcana poprzez swobodny ruch i codziennie czynności, ale także w trakcie konkretnie ustalonych i wymyślonych w tym celu zabaw.

Nasi przedszkolacy ćwiczą małą motorykę codziennie… tym razem wylepiali koszyczki kuleczkami z plasteliny, a potem kolorowali grzyby wg własnych upodobań. Tak więc w koszyku znalazły się nie tylko grzyby jadalne, ale i trujące… Ale to nie jest teraz istotne 🙂 Najważniejszy jest rozwój małej motoryki… 🙂
Ponieważ motoryka mała jest często zaburzona – jak można ją rozpoznać?

Zdarzają się przypadki, iż pomimo regularnych ćwiczeń dłoni i palców pojawiają się zaburzenia w funkcjonowaniu motoryki małej. Objawy, które najczęściej występują w przypadku zaburzeń motoryki małej, prezentują się następująco:

  1. opóźnienie rozwoju praksji, czyli umiejętności posługiwania się przedmiotami codziennego użytku, takimi jak łyżka czy widelec;
  2. mała wyćwiczalność w zakresie precyzji ruchów. To zaburzenie zazwyczaj jest związane z nadmiernym lub zbyt małym napięciem mięśni;
  3. brak koordynacji ruchów palców, dłoni i przedramion;
  4. zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas czynności, które wykonuje się pod kontrolą wzroku. W tym przypadku dzieci mają problemy z rysowaniem czy wykonywaniem figurek z plasteliny;
  5. szybkość ruchów nie jest dostosowana do wykonywanego aktualnie zadania;
  6. dziecko niechętnie podejmuje się zadań, które wymagają od niego sprawności manualnych.

Motoryka mała – podstawowe umiejętności

Jeżeli pojawiają się zaburzenia w obrębie motoryki małej, potrzebne okazują się ćwiczenia korekcyjne, które stymulują rozwój i niwelują zaburzenia.

Wychowawczyni