W r. szk. 2024/25 realizujemy w SP28 program dla szkół podstawowych „Globalnie i Krytycznie w Szkole”. To ogólnopolski i bezpłatny program edukacyjny o krytycznym myśleniu i globalnych wyzwaniach. Klasa 7c przez semestr w programie „Globalnie i Krytycznie w Szkole” ma czas na uświadomienie sobie istnienia globalnych współzależności, poznania ich i zauważania w codziennym życiu i codziennych wyborach. To przestrzeń na dyskusję o aktualnych i ważnych społecznie tematach, ale także na przyjrzenie się temu, jak media kształtują nasze wyobrażenie o świecie i postrzeganie innych oraz poznanie perspektywy osób ciemnoskórych i pochodzących spoza Polski.
W programie poruszą m.in. tematy: katastrofy klimatycznej, migracji i uchodźstwa, nierówności, rasizmu, odpowiedzialnej konsumpcji i aktywnych działań na rzecz globalnych wyzwań (wybranych Celów Zrównoważonego Rozwoju). Będą koncentrować się na zrozumieniu, jak jesteśmy powiązani/e ze światem i współodpowiedzialni/e za to co się na nim dzieje. Celem będzie także wzbudzenie empatii wobec grup traktowanych stereotypowo ze względu na kolor skóry i pochodzenie oraz rozwój umiejętności krytycznego myślenia wobec przekazów medialnych dotyczących spraw globalnych.
PROJEKTY EDUKACYJNE W KLASACH 1
W ROKU 2024/2025
- Międzynarodowy projekt edukacyjny „Literki w akcji”
jest zgodny z Podstawą Programową edukacji wczesnoszkolnej. Dąży do rozwijania kompetencji kluczowych u wychowanków poprzez twórcze i aktywizujące podejście do nauki alfabetu.
CELE PROJEKTU
- Rozwijanie umiejętności czytania i pisania: Zapewnienie uczniom pierwszej klasy solidnej podstawy w rozpoznawaniu i pisaniu liter poprzez różnorodne aktywności i interaktywne zadania.
- Stymulowanie kreatywności i wyobraźni: Poprzez zadania plastyczne, techniczne, gry i zabawy, zachęcanie uczniów do twórczego myślenia i eksplorowania różnych aspektów liter.
- Integracja działań edukacyjnych: Łączenie różnych edukacji w celu zapewnienia kompleksowego podejścia do nauki liter.
- Rozwijanie umiejętności społecznych: Umożliwianie uczniom pracy w grupach, wymiany pomysłów oraz wzajemnej współpracy podczas różnych zadań i zabaw.
- Współpraca międzyszkolna: Wymienianie doświadczeń między nauczycielami biorącymi udział w projekcie.
Projekt rozpocznie się w październiku 2024 roku, a zakończy w maju 2025 roku.
- OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY „Plastuś wesoły, zaprowadzi nas do szkoły”
Projekt wprowadza dzieci w świat literatury dziecięcej, promuje czytelnictwa, rozwija wszechstronnej stymulacji dzieci, poprzez połączenie wrażeń ruchowych, wzrokowych, słuchowych i dotykowych.
Projekt realizowany jest w okresie wrzesień 2024 – czerwiec 2025 r.
- OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY “Cenne życie”
Ogólnopolski projekt edukacyjny zakłada szeroko pojętą edukację dla życia, które jest
najcenniejszym darem!
Realizowany jest w ciągu roku szkolnego 2024/2025
Cele projektu:
- Nadanie odpowiedniej rangi umiejętności udzielania pierwszej pomocy w społeczeństwie.
- Uczenie społeczeństwa od najmłodszych lat w jaki sposób udziela się pierwszej pomocy przedmedycznej, aby zminimalizować występujący u ludzi strach oraz niepewność.
- Uświadomienie jak cenne mamy życie, a jego utrata jest nieodwracalna.
- Pobudzenie uczniów do aktywnego działania na rzecz ochrony życia: aktywny udział w warsztatach pierwszej pomocy, dzielenie się wiedzą.
- Świadomość w jaki sposób możemy rozpoznać objawy chorób, w jaki sposób nim zapobiegać.
- Kształtowanie u uczniów umiejętności współdziałania, uwrażliwienie na potrzeby innych, empatii.
- Poznawanie środowiska lokalnego, jego potrzeb i problemów, promowanie profilaktyki prozdrowotnej oraz umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
- OGÓLNOPOLSKI PROJEKT „Kubusiowi Przyjaciele Natury”
poświęcony jest tematyce ekologicznej, organizowany przez markę Kubuś. Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie je do ruchu już od najmłodszych lat. W ramach działań projektowych nauczą się troszczyć o środowisko naturalne, poznają podstawowe zasady ekologii i dowiedzą, dlaczego warto jeść owoce i warzywa oraz poznają korzyści płynące z ruchu.
CELE PROGRAMU:
- Popularyzacja ochrony przyrody, zasad ekologii, aktywnego spędzania czasu wśród przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych, ich rodziców i nauczycieli.
- Wzrost świadomości ekologicznej wśród dzieci.
- Zachęcanie dzieci do aktywnego spędzania czasu i ruchu.
- Uczenie dzieci kreatywnego myślenia, samodzielności i podejmowania inicjatyw.
CZAS TRWANIA PROGRAMU: Program trwa od 1 września 2024 roku do 30 czerwca 2025 roku.
- OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY “Akademia Bezpiecznego Puchatka”
CELE PROGRAMU:
- Edukacja i poprawa bezpieczeństwa dzieci, które rozpoczynają swoją naukę w szkole.
- Wytworzenie u dzieci naturalnych sposobów unikania i reagowania na zagrożenia.
- Edukacja rodziców w zakresie ochrony dzieci przed zagrożeniami.
- Zwrócenie uwagi nauczycieli nauczania początkowego oraz dyrektorów szkół na konieczność edukowania dzieci w szeroko rozumianej tematyce bezpieczeństwa.
- Przekazywanie treści edukacyjnych poprzez techniki szybkiego uczenia się.
Program będzie trwał od 01.09.2024 roku do 30.06.2025 roku
Ekopracownia 2023
dofinansowana ze środków
Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu
oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w formie dotacji,
w kwocie 67 500,00 zł oraz ze środków Gminy Miasta Toruń w kwocie 7 500,00 zł.
Kwota dofinansowania pracowni 75 000,00 zł.
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” Priorytet 3
Kierunek interwencji 3.1.
Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego oraz działania promujące czytelnictwo.
Kwota dofinansowania: 1875,00 zł
Program ogólnopolski Junior-Edu-Żywienie (JEŻ)
Projekt Edukacyjna Sieć Antysmogowa
Projekt „Z ekologią na TY”
Laboratoria Przyszłości
Porozumienie w szkole
Innowacje w naszej szkole
Innowacja pedagogiczna Kombinuję, koduję, programuję

W roku szkolnym 2013/14 przystąpiliśmy do polsko-szwajcarskiego projektu nr KIK/34. Przez okres dwu lat będziemy realizować program promujący prawidłowe żywienie i aktywność fizyczną u dzieci i młodzieży poprzez kształtowanie prozdrowotnych postaw i – w konsekwencji – zapobieganie rozwojowi nadwagi i otyłości oraz innym chorobom przewlekłym.
„Edukacja i wdrażanie zasad prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponad gimnazjalnych oraz ocena wpływu tej edukacji na sposób żywienia, stan odżywienia, aktywność fizyczną i poziom wiedzy dzieci i młodzieży.”

Nasze działania:
- - wspólne śniadania na terenie szkoły, zapewnimy odpowiednio długą przerwę śniadaniową i miejsce do spożywania pełnowartościowego posiłku,
- - zmiana asortymentu w sklepiku szkolnym na prozdrowotny,
- - zajęcia praktyczne rozwijające wśród uczniów wiedzę kulinarną zgodną z zasadami racjonalnego żywienia,
- - zajęcia motywujące dzieci i młodzież do samodzielnych prozdrowotnych wyborów żywieniowych,
- - promowanie aktywności fizycznej na terenie szkoły,
- - imprezy sportowe i rekreacyjne dla uczniów,
- - opracowanie i wdrożenie oferty zajęć do wyboru w ramach wychowania fizycznego,
- - festyn rodzinny,
- - edukacja rodziców w zakresie aktywności fizycznej i zdrowego żywienia,
- - zmiana modelu organizacyjnego zwolnień długoterminowych (semestralnych, rocznych), uczniowie którzy będą chcieli skorzystać z takich zwolnień otrzymają w szkole „Kartę informacyjną o uczniu”, na której lekarz wydający zwolnienie lekarskie zaznaczy formy aktywności ruchowej, w której uczeń może brać udział ze względu na swój stan zdrowia.
NADWAGA I OTYŁOŚĆ EPIDEMIĄ XXI WIEKU
W Polsce wśród dzieci i młodzieży narasta epidemia otyłości, a odsetek dzieci wskazujących stan przedotyłościowy (nadwagę) dorównuje już innym krajom.
Szkoła, w której uczeń przebywa przez wiele godzin, nie może pozostać obojętna wobec wymogów rozwojowych i zdrowotnych dzieci lub młodzieży.

Idea programu zakłada, że w szkole cała społeczność – pracownicy, uczniowie i rodzice – podejmują wspólne działania na rzecz poprawy i utrzymania dobrego stanu zdrowia i samopoczucia poprzez zmianę zachowań żywieniowych oraz zwiększenie aktywności fizycznej.