OBCHODY „Międzynarodowego Dnia Białej Laski” w PRZEDSZKOLU

OBCHODY „Międzynarodowego Dnia Białej Laski”

w PRZEDSZKOLU

Podczas obchodów Dnia Białej Laski pod hasłem „Ja Ciebie nie widzę, Ty zobacz mnie” nasze przedszkolaki dowiedziały się, kim jest osoba niewidoma i z jakimi problemami się zmaga.

Przedszkolaki wzięły udział w zajęciach warsztatowych „ZROZUMIEĆ INNOŚĆ”, które przybliżyły im sposoby funkcjonowania osób słabowidzących i niewidomych. Wprowadzając szereg zabaw ukierunkowanych na doświadczanie za pomocą, innych niż wzrok, zmysłów, dzieci zostały wdrożone do zrozumienia sytuacji ludzi pozbawionych możliwości widzenia. W sali przedszkolnej został zorganizowany „kąciki sensoryczny” pozwalający na wielozmysłowe doświadczenia. Dzieci bawiły się, wyposażone w symulatory i opaski na oczach, dotykały przedmiotów zamkniętych w pudełku, bawiły się w odnajdywanie tylko za pomocą dłoni lub na podstawie słyszanych dźwięków.

Dzieci oglądały prezentację o osobach niewidomych, uczestniczyły w zabawach z elementami dramy; obejrzały filmu pt. „N jak niewidomy czyli jak pomóc osobie z dysfunkcją wzroku.”

Maluchy wybrały się też z wizytą do Ośrodka Czytelnictwa Osób Chorych i Niepełnosprawnych, gdzie m.in. odwiedziły dział dla osób słabowidzących i niewidzących. Poznały sposoby adaptacji osób z różnymi schorzeniami wzroku: (audioteka, ebooki, maszyna do pisania Braillem, książki w piśmie Braille’a, biała laska).

Uczestnicząc w sytuacjach, choć trochę zbliżonych do tych, w jakich na co dzień znajdują się niewidomi, dzieci zrozumiały, że mimo braku wzroku można dobrze funkcjonować w społeczeństwie. Dzieci dowiedziały się, jak można pomóc osobom niewidomym i jakie istnieją możliwości ułatwienia im codziennego życia. Usłyszały o funkcji białej laski, psa przewodnika, sygnalizacji dźwiękowej na przejściach dla pieszych czy też ogromnej roli pisma Braille’a.

Zajęcia miały na celu rozwijać u naszych najmłodszych tolerancję, empatię i otwartość na inność.

Katarzyna Daniszewska